onsdag 10 juni 2015

Jag - en introvert

*Jag gillar inte “kallprat” - det innebär inte att jag inte tycker om att prata, utan jag föredrar att prata om något intressant

*Jag är obekväm i stora sociala sammanhang - det innebär inte att jag inte trivs i sociala sammanhang, jag blir bara utmattad före alla andra

*Jag är ofta tyst - det innebär inte att jag inte har något att säga, men jag behöver tid att bearbeta mina tankar innan jag låter munnen uttala dem

*Jag trivs bäst hemma - det innebär inte att jag inte trivs på andra platser, det handlar bara om att det är där jag laddar batterierna

*Jag ringer inte ofta, till någon - det innebär inte att jag inte vill prata utan om att det är en stressfaktor för mej

*Jag läser massor av böcker - på det sättet tar jag till mig information, skapar relationer till mitt rika inre liv

*Jag skriver mycket - det är det naturliga sättet för mig att uttrycka mej

*Jag fotograferar ofta inte människor - jag uppskattar detaljer och intryck som människan gjort utan att människan syns på bilden. Om jag skall fotografera en person vill jag känna den personen först.

*Jag söker inte “äventyret” och kickar - men om jag får tid att ställa in mej på det brukar jag uppskatta det när jag väl utfört dem.

*Jag är ingen party-människa - det betyder inte att jag inte gillar att festa. Helst med dem jag känner och i mindre sammanhang. De gånger jag ändå är med på större partyn är det inte jag som stänger stället. Efter ett tag är jag “mätt” på det och vill hem för att ladda batterierna.
 

Jag har en introvert personlighet.

Jag behöver en lugn stund nu och då, och finns inget annat alternativ blir ett toalett-besök “andningshålet”. Att åka buss, tunnelbana, pendeltåg, gå på gymmet eller bara en ensam promenad, utan att ha hörlurar är väldigt stressande för mig.

En annan väldigt jobbig del i att vara introvert; är att tala om känslor. Har under alla år haft svårt att uttrycka med ord att jag älskar någon. Och som många andra introverta har jag försökt att i handling försökt visa detta. Detta har emellanåt orsakat tvivel och frågor från mina nära och kära.

Min inre värld vilar aldrig. Är det inte problem som jag brottas med för att försöka förstå och hitta lösningar på, så kan det vara saker jag varit med om som upptar mina tankar. Eller dagdrömmar om vad jag kunde göra. Ibland är det sångtexter och dikter. När jag fotograferar försöker jag hitta detaljer och vinklingar som inte alla tänker på. Jag är en iakttagare som gärna sitter och ser livet runtomkring. Min humor är lite “torrare”,ironisk och svår för en del att förstå. Livliga och färgstarka drömmar är även det en del i min personlighet.

Jag omger mej inte med en stor vän-krets men uppskattar de få och nära vännerna.

Jag är introvert och har lika stort behov av det sociala livet, men inte lika mycket och länge som en extrovert människa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar